Bergen, strand en stad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu Bergen, strand en stad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu

Bergen, strand en stad

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

30 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Durban

De vorige keer dat ik schreef, besloot ik die dag een flinke wandeling te gaan maken. Niets was echter minder waar. Voor de hike had ik vanaf een bepaald punt een permit nodig en die had ik niet. Natuurlijk nog wel even een meter verder gelopen zodat ik er wel was geweest, maar toen toch besloten om op een bankje te gaan zitten met een prachtig uitzicht over de Drakensbergen. Hier heb ik me een aantal uren vermaakt en toen ik eenmaal terug was, bracht Lance me naar de supermarkt. 's Avonds gingen we met z'n vijfen braaien en dat was erg gezellig!

In de ochtend ging ik samen met Suzanne, Kevin, twee fransen en de gids Matthew naar Lesotho. Dit is een land ter grootte van België binnen Zuid-Afrika. Eerst tot de eerste grenspost gereden en toen gingen we over de Sani Pass. Dit is een zandpad (met vele kuilen, water en stenen) door een werelderfgoedgebied. Super gaaf! Alleen de rit was al tof in de jeep, maar het uitzicht was ook nog eens fenomenaal. Toen kwamen we bij nog een grenspost, waar we Lesotho echt binnenreden. Aangezien we ondertussen op bijna 3000 meter zaten, was de omgeving ondertussen enorm veranderd. Grote uitgestrekte vlaktes, traditionele herders en in de verte een aantal hutjes. Op het hoogste punt van Lesotho (3482m) aten we onze lunch (tot dit punt komen had ons al zo'n 4 1/2 uur in de auto gekost). Vanaf daar terug gereden naar de hoogste pub van Afrika waar we wat gedronken hebben. Vervolgens naar één van de hutjes gegaan waar we lokaal brood en bier hebben geproefd. Uiteindelijk weer terug gereden en vier stempels in mn paspoort later zijn we weer terug in Zuid-Afrika. Dit was echt een super gave dag waar we over de zandweggetjes naar boven en beneden zijn gecrosst met geweldig uitzicht en hoe tof: door werelderfgoed!

De dag erna verlaat ik de Drakensbergen alweer. Ik krijg een lift van Suzanne en Kevin naar de parkeerplaats waar ik opgehaald werd door de bus. Na een dag boek lezen, arriveerde ik uiteindelijk 's avonds in Umzumbe.

In Umzumbe was het helaas niet zo lekker weer. Na een ochtend plannen en dingen regelen (want hé, als je nog maar 3 weken hebt, begin je in één keer de druk te voelen..) toch nog even naar het strand geweest samen met Lisa en Charlot waar we uiteindelijk weggeregend werden.

Gelukkig was het de dag erna wel heerlijk weer en was het bezoek aan het strand zeker geen straf. 's Avonds werd ik alweer opgehaald om naar Durban te gaan, waar ik rond half 11 aankwam. Dit hostel blijkt perfect in deze stad te passen. Het stinkt en het is er smerig, maar de mensen zijn wel vriendelijk.

Vandaag ben ik het hostel ontvlucht en naar de andere kant van de stad gelopen. Ik was op zoek naar de Victoria Market (Indian Market) en hoewel het eerste deel van m'n wandeling met plattegrond erg soepel verliep, bleek ik aan het eind toch verkeerd te zijn gelopen. Bevond ik me in één keer op een plek waar volgens mij nooit eerder een toerist een voet had gezet. Toen ik eindelijk wist waar ik was en ik, natuurlijk, om moest keren, was ik groot bron van vermaak toen een aantal jongens me begonnen te volgen en dingen naar me gingen roepen (niet in het engels natuurlijk). De toeschouwers schenen het erg grappig te vinden en een man wist me te vertellen dat het niets ergs was. Dat moet ik dan maar geloven.. Hij vertelde me gelukkig ook welke richting ik wel uit moest lopen. En na nog 3x vragen en 100x op de kaart gekeken te hebben, vond ik eindelijk wat ik zocht: De Victoria Market! Het was niet helemaal wat ik verwachtte, maar toch was de overdekte markt met veel losse kruiden leuk om te bezoeken.

Morgenvroeg word ik weer opgehaald door de bus. Dit keer word ik naar het noordelijke deel van de drakensbergen gebracht. Totaal niet spijtig dat ik Durban ga verlaten, heb ik daar nu al zin in!

Dit was het voor nu. Een hele dikke kus voor jullie xx

  • 31 Maart 2015 - 08:36

    Corine (jouwmarktkraamenschede):

    Pfieuw. Na het zien van de foto weet ik het zeker. Jij bent poepiebruinn en ik mega wit. Straks op 16 juni dus zeker Duo Penotti muwhahahaha. Nou nu reis je lekker veel; vergeet niet soms ook uit te stappen ;). Ik denk denk ik even naar de grenspost in België. Dan heb ik net zoveel stempels als jij:D

  • 01 April 2015 - 20:45

    Hester:

    Hoi Marijke, geweldig verhaal...spannend..dat verdwalen in onbekende wijken...niet helemaal mijn ding!
    Wat gaat de tijd snel he! Nog even en je moet gaan stage lopen...is het/de visa al gelukt?
    Altijd weer feest om je verhaal te lezen...goede beschrijving van alles!
    Hier wordt je gemist...in de winkel...zelfs door Ine...ze zei van de week dat ze je mistte op zaterdag!!!!! Pfiieeewwww!
    Ik mis je natuurlijk sowieso, niemand om meer mee te verbouwen haha!!! Tim zegt net..echt cool, ze is zo avontuurlijk!
    Nou meid...tot het volgende verhaal...liefs van ons!

  • 09 April 2015 - 11:39

    Berend En Betty:

    Hallo
    marijke dat was een hele klim zijn zelf wel eens op achtentwintig hondert meter geweest we vinden het fijn om wat van je te horen maar het lijkt soms wel heel erg eng liefs b en b

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 7488

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Op reis in Zuid-Afrika

Landen bezocht: