Op safari & meer - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu Op safari & meer - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu

Op safari & meer

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vanuit Hanneke zijn we met de Bazbus richting de garden route game lodge getrokken. Hier zouden we op safari gaan! We kregen een heel luxe kamer met prachtig uitzicht. We hoefden pas om 5 uur klaar te staan voor de safari dus er was nog tijd om te genieten van alle luxe. Typisch voorbeeld van te veel te doen en te weinig tijd.

Onze game driver wilde eerst graag op zoek naar de cheetah. Het zou even duren maar als het lukte was het mega bijzonder om 'm te zien aangezien de cheetah zich niet zo vaak liet zien. En wauw: Het lukte! We hebben een hele tijd staan kijken bij de cheetah en daarna gingen we verder naar de leeuwen. De mannetjesleeuw was op dat moment zeer beschermend over de vrouwtjes en kwam ons achterna! Lumé, onze game driver, moest heel snel wegrijden zodat de leeuw niet te dichtbij zou komen! Een andere auto kwam ook kijken en na wat overtuiging van Lumé gingen ook zij wat dichterbij kijken. De leeuw kwam dit keer niet alleen achterna rennen maar ging ook brullen en grommen! Super tof om dat mee te maken :D Verder zagen we nog nijlpaarden, neushoorns en heel veel soorten antilopes.

De volgende ochtend zagen we nog olifanten, zebra's, giraffes, struisvogels en een heleboel meer. Bij het reptielencentrum hebben we nog slangen, krokodillen en schildpadden gezien. Na nog een aantal relaxte uren werden we opgehaald door de Bazbus om naar Knysna te gaan. Een mooi hostel waarbij we een 10-pers kamer voor ons tweeën hadden:) in Knysna maakten we ook onze eerste powercut mee. Het schijnt redelijk normaal te zijn dat af en toe de stroom uitvalt en vervolgens 2 uur lang eraf blijft.. Daar ging onze warme maaltijd, maar een lekker boterham en een kort gesprek met onze gids van de volgende dag maakt veel goed!

Op zaterdagochtend gingen we samen met onze maffe maar leuke gids in de taxi op naar de townships van Knysna. Dit is de achterbuurt van de stad. En hoewel het niet verstandig is om er heen te gaan zonder gids, heb ik me geen moment onveilig gevoeld. We waren erg populair bij de kinderen die, ondanks dat er vaker toeristen komen, niet vaak blanken zien. Onze gids, Orin, kende heel veel inwoners en vertelde ons vele verhalen over hen. De mensen die in de townships wonen, zijn arm en over het algemeen zwartgekleurd. Ze krijgen een tijdelijk huis van de regering van hout of van golfplaten. Dit verruilen ze pas na 15 jaarvoor een cementen woning! Het zijn één-kamer-woningen die erg klein zijn en waar alles moet gebeuren, koken, wassen, zitten en slapen.. Onvoorstelbaar en heel indrukwekkend om te zien. Het mooie was om te zien dat de mensen er wel heel gelukkig waren (en de kinderen waren echt te schattig voor woorden <3)!

's Middags zijn we naar de Waterfront (haven) van Knysna geweest. Het plan om lekker te relaxen mislukte jammer genoeg maar het was erg leuk om daar rond te lopen. De tegenstelling was wel erg groot met de ochtend en ik denk, nee, ik weet zeker, dat het 's ochtends veel leuker was! :)

Vanmorgen werden we opgepikt om naar oudtshoorn te gaan. Vanuit George werden we opgehaald met een shuttle van het hostel waar we verblijven. Het is hier heel erg mooi! Ook erg warm: 40 graden was het vanmiddag. Dus de rest van de dag hebben we lekker gerelaxed bij het zwembad en net gegeten in het hostel. Ze hadden de braai aangestoken, erg lekker!

Voor morgen mag je ons heel veel succes wensen: We worden met de bus weggebracht en dan kunnen we via een bezoek aan de grotten, struisvogelboerderij en een zwemvijver terug naar het hostel fietsen. Gelukkig wordt het wel maar 33 graden..

Dat was het voor nu, dikke kus voor iedereen xx

• 08 Februari 2015 - 20:12

Ine:

Indrukwekkend Marijke ,leuk om je verslag te lezen.
    Heel veel plezier .

• 08 Februari 2015 - 21:05

Mjuttjer:

Succes en plezier morgen met de Afrikaanse fietstocht

• 08 Februari 2015 - 21:19

Corine Ook Wel Bekend Van Jouw Marktkraam:

Ha poekiewoekie ! Wat een mooi verhaal, handjes niet goed binnengehouden las ik wel. Heb je nu alles van de big five gezien? Morgen lekker fietsen, en Let erop hè. Als er haaientanden staan betekent het niet altijd automatisch dat je voorrang krijgt hihi. Nou tot snel via Skype! Dikke knuffel

• 08 Februari 2015 - 21:25

Wowiw Klinkt Geweldige Ervaring:

Zie boven whaha

• 08 Februari 2015 - 21:51

Marten En Jellie:

Wat een belevenis en indrukken.Je geniet vast met volle teugen.
    Heel veel plezier en we zien uit naar het volgende verslag.

• 09 Februari 2015 - 08:04

Hester:

Wauw, wat een belevenissen...en wat heb je al veel meegemaakt...al die dieren die wij alleen kennen van de dierentuin....geweldig..townships...safari..
    En wat leuk dat wij het zo een beetje mogen meebeleven met jou!
    Kijk nu al weer uit naar het volgende verhaal! Hopelijk ging het fietsen goed!

Veel plezier nog!

groetjes van ons alle 4 Rob Hes Bas en Tim

• 09 Februari 2015 - 13:10

Willemijn:

Wat een belevenis daar.
    Zo te zien heb je drukke dagen ;).

geniet ervan!xx

• 12 Februari 2015 - 09:44

Ethel:

Hè Kanjer, wat een super belevenis om al het wildlife van Afrika mee te maken. Lijkt me heel indrukwekkend hoor. Fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt en veel ziet, wat een ander leven dan wat wij hier gewend zijn. Je krijgt heel veel groeten van iedereen en we blijven je volgen hoor. Lieve groet en genieten hoor. Ethel en Simone.