De draken en de grote stad - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu De draken en de grote stad - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu

De draken en de grote stad

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

06 April 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

De vorige keer was ik nog in Durban en nu ben ik alweer in de volgende grote stad! Maar gelukkig met een flinke tussenstap. Van Durban ben ik naar het noordelijke deel van de Drakensbergen gereisd. 's Ochtends vroeg vertrokken en voor Afrikaanse begrippen was het niet eens erg ver rijden. Het was namelijk maar 5 uur verderop..

Mijn backpackers was erg mooi en vooral erg luxe. En dat was na Durban een fijne meevaller. Van die luxe heb ik dan ook flink gebruik gemaakt!

De volgende dag heb ik zelf eenwandeling gemaakt. Eerst naar de grote boom gelopen, die helemaal niet zo groot bleek te zijn. Bij gebrek aan bankjes was ik lekker op de grond gaan zitten. Na een half uur kwamen er mensen van mijn hostel aangelopen en die vertelden mij dat ze waren gewaarschuwd voor slangen. Ai ai ai. En daarna vertelden ze me dat ze in de rivier waar ik naar op weg was de dag ervoor een krokodil hadden gezien.. Een nog grotere ai.. Toen toch maar snel opgestaan van de grond en verder gelopen. Aangezien de paden niet overal zichtbaar waren en de kaart niet extreem duidelijk toch nog een aantal keer fout gelopen. Uiteindelijk bij de rivier bleek de grond erg drassig te zijn (waar schijnbaar slangen en krokodillen wel van houden) en ik moest langs de rivier lopen om terug te gaan naar het hostel. Dat was erg spannend kan ik je vertellen. Maar dat ik jullie dit verhaal kan vertellen, betekent tegelijk ook dat ik geen wilde krokodillen tegen ben gekomen en zelfs de slangen hebben zich niet laten zien. Phieuw maar stiekem toch wel een beetje jammer, van de krokodil dan..

Op donderdag deed ik mee met 1 van de door het hostel georganiseerde hikes. Eerst werden we in 2 uur naar een parkeerplaats onder aan de berg gebracht. Vanuit daar begon de wandeling naar het 'amphitheatre'. We begonnen op 2500 meter hoogte en vanuit daar gingen we gestaag omhoog tot 3000 meter. De laatste 100 meter die we klommen, ging bijna steil omhoog. Waarbij de gids de melding gaf: "Succes, ik zie jullie wel boven. Doe het maar lekker op je eigen tempo.". Nogmaals ai ai ai. Dat was toch best een flinke klim, zo steil en met veel meer losliggende stenen dan je zou verwachten. Eindelijk boven hadden we een prachtig uitzicht en op 3100 meter hoogte konden we onze welverdiende (al zeg ik het zelf) lunch opeten. Vanuit hier naar de tweede hoogste waterval ter wereld (of in Afrika.. Geen idee meer, oeps) gelopen. Nog weer een stuk gewandeld en daar moesten we via twee ladders steil naar beneden klimmen. Hoewel het in Nederland nooit had gemogen (maar dan ook echt nooit) natuurlijk wel de trappen afgegaan. De eerste was 6 meter lang en de tweede 10 meter lang. En als je de ladder zo krampachtig vasthoudt, omdat je er echt niet af wil vallen dan duurt dat best even.. De mensen die in paniek waren en 'gezekerd' naar beneden gingen, kregen een touw om hun buik die bovenaan door 1 van de gidsen werd vastgehouden. Dat als ze zouden vallen, ze niets aan die zekerheid zouden hebben, heb ik ze maar niet verteld. Het touw zat namelijk alleen om het middel en niet ook om de benen. Maar hé, ook dat kan in Afrika.

Na 6 uur hiken (inclusief pauzes) en 12 km later, weer terug gereden naar het hostel voor (wat mij betreft) een welverdiende maaltijd.

Als beloning voor het doen van zo'n intensieve hike, heb ik de dag erna weer heerlijk gerelaxed en genoten van alle luxe (jucuzzi, sauna en zwembad).

Op zaterdag werd ik weer opgehaald door de Bazbus en na 6 uur rijden werd ik gedropt bij Ghandi (mijn hostel). Maar goed ook, want op zondag had ik afgesproken met Dorle om de city sightseeing hop on hop off bus tour te doen. Zo zijn we langs een standbeeld van Ghandi gegaan, hebben we in het hoogste gebouw van Zuid-Afrika (220m) van het uitzicht genoten en rondje gelopen in een vroeger mijngebied. Aangezien het pasen was, waren helaas een aantal dingen gesloten waar we eigenlijk wel graag naar toe hadden willen gaan. Uiteindelijk bleek Braamfontein de leukste stop aangezien hier muziek, mensen, lekker eten en biertjes waren. Het was echt een super gezellige dag! En wat heel grappig was deze dag is dat ik allemaal bekenden tegenkwam. Ik had afgesproken met Dorle, die ik ken van Coffee Bay. Vervolgens kwam ik twee Nederlanders tegen die ik eerder al in het zuidelijke deel van de Drakensbergen tegen was gekomen. En toen ik terug wilde naar het hostel kwam ik de man tegen waarmee ik 's ochtends mijn shuttle mee had gedeeld en die had net gebeld dus kon ik ook samen met hem weer terug! Zo'n grote wereldstad en toch bekenden tegenkomen. Erg leuk!

Vandaag heb ik vanalles en nog wat gedaan behalve een voet buiten het hostel gezet. Vanochtend voelde ik me niet zo lekker, maar na een relaxte dag als vandaag gaat het weer top :)

Dit was het voor nu! Hoorde dat het lenteweer er voor jullie nu ook eindelijk aankomt. Geniet ervan! Dikke kus xx

  • 07 April 2015 - 09:51

    Mirel:

    Leuk Marijke! Dat je zoveel bekenden tegenkomt zegt denk ik wel genoeg over hoeveel mensen je hebt leren kennen daar!
    En.. zijn al die kaarten daar echt zo onduidelijk? Of is er misschien iets anders aan de hand, bijvoorbeeld met de kaartlezer?

    Veel plezier nog! En blijf lekker vaak verhaaltjes schrijven voor ons =) xx

  • 07 April 2015 - 14:44

    Jouw Marktkraam Enschede:

    Goedemiddag Poekie a.k.a. Greinz Granzen Grupjens!

    Wij hebben er genoton van jouw verhalon. Vooral het spannende-krokodil-en-slangen-in-moeras. De rest had ik Corine natuurlijk allang gehoord na mega Skype sessie (voor de lezers van deze reactie, hoe lang is lang? Nou 1 uur en 45 minuten). Heeft die jongen van de tassen nog een berichtje gedaan? Ik heb nog een mooi kraampje vrij vooraan in de winkel. Misschien is dat? Ben benieuwd of straks tijdens ons wederzien in juni en de geplande kampeertrip naar Lattrop, we net zoveel spannende dingen beleven. Al hoewel ik betwijfel of ze daar ladders hebben van 10 meter of krokodillen. Misschien zit er wel een addertje onder het gras. Zeg wij gaan thee drinken. We zouden u graag snel en heel terug zien in de zaak.

    Met vrolijke groeten,

    Hans & Crein a.k.a. Big T. (wat heel genant was, was dat Koen ging vragen wat Big T. op de achterkant van de musical dvd betekende, muwhahah).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 30 Jan. 2015
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 7463

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 16 Juni 2015

Op reis in Zuid-Afrika

Landen bezocht: