Van de hitte terug naar Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu Van de hitte terug naar Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke Hofstra - WaarBenJij.nu

Van de hitte terug naar Kaapstad

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige reisverslagen! Erg leuk om te lezen:)

De vorige keer schreef ik al dat we in 33 graden hitte zouden gaan fietsen. Petra van het hostel waar we verbleven verwachtte echter dat het nog veel warmer zou worden aangezien er geen wolken en geen wind was. Er stond ons dus nog heel wat te wachten! Gelukkig werden we in de ochtend eerst met de auto naar de Cango Caves gebracht. Charlotte en ik besloten de adventure tour door de grotten te gaan doen. We gingen van een heel grote grot naar steeds kleinere ruimtes. Op een gegeven moment was het zo smal en zo krap geworden dat we op zijdelings, bukkend of kruipend door de gangen heen moesten. Ik kreeg het hier spaans benauwd van (en dat in Zuid-Afrika) en besloot het laatste stuk niet mee te lopen. Charlotte is wel buikschuivend door de grotten gegaan. Groot applaus voor Charlotte graag :)

Na de grotten zijn we (ook weer met de auto) naar een struisvogelboerderij gebracht. Hier hebben we struisvogels gevoerd en geknuffeld. Dit was ook het punt vanaf waar wij terug zouden gaan fietsen. Het was ongeveer 15 km fietsen waarvan ongeveer 10 km op zand/grindweg was. En met het motto ‘ remmen is voor watjes’ gingen we heel hard van de heuvels af! Jammer genoeg moesten we ze eerst op fietsen om er aft e kunnen.. Dit waren niet echt mijn favoriete momenten, gek genoeg. Aangezien we op het heetst van de dag waren begonnen met fietsen, zijn we onderweg nog gestopt om te lunchen (al na 400 m fietsen haha ), om bij een pottenbakkerij te kijken en bij een luxe hotel om onze waterfles bij te laten vullen. Dit was echt een te gekke dag, vermoeiend, maar wel echt een te gekke dag.

De volgende dag zouden we ‘s middags vertrekken met de bus dus hebben we Oudtshoorn nog bekeken en een museum bezocht, waar we overigens voor R5 naar binnen mochten, dat is omgerekend zo’n 40 cent.. Vanuit Oudtshoorn zijn we naar Mosselbay gereisd waar we maar 1 nacht zouden verblijven. Hier hebben we strand gezocht en helaas enigszins gefaald. Veel rotsstranden of speciale zwemplassen. Uiteindelijk op het kinderstrand gelegen met zand en water, wat wel erg relaxed was.

Vanuit Mosselbay zijn we terug gegaan naar Kaapstad. We hadden een lange rit voor de boeg (zo’n 6 uur) maar het zal wel lekker en het schoot heel hard op. Op donderdagochtend zijn we al vroeg op pad gegaan om naar Robben eiland te gaan. Vanuit de haven werden we met de boot naar het eiland gebracht. Dit was zo anders dan ik had verwacht! Ik verwachtte een klein eiland waarop alleen een gebouw stond met cellen en meer niet. Tegenwoordig is er een dorp gevestigd op het eiland (waar veel oud gevangenen wonen) en het is geen gevangenis zoals wij een gevangenis kennen. Het bestond uit een aantal over het eiland verspreide individuele cellen en een aantal complexen met meerdere cellen naast elkaar. We kregen een rondleiding met de bus en daarna kregen we ook nog een rondleiding door een oudgevangene. Erg indrukwekkend om zijn verhaal te horen. Met de boot weer terug naar de haven gegaan en daar naar Afrikaanse muziek geluisterd. Vanaf daar wilden we met de bus naar ‘ the castle of good hope’ maar dat werd ons vriendelijk afgeraden door een mevrouw van het busstation. We besloten om naar Long street te gaan (waar veel restaurants en cafés zitten) maar er was een straat afgezet die we over moesten steken. Er stonden al mensen te kijken en we zagen ook een aantal protestgroepen. Gevraagd wat er aan de hand was en wat bleek.. de president van Zuid-Afrika zou langskomen! Uiteindelijk stonden we tussen vele lokale mensen, toeristen en protestgroepen te kijken en te wachten naar wanneer de president eindelijk zou komen. Om 5 uur stonden we er al en pas om 7 uur kwam de president langs. Maar hoe bijzonder: we hebben gewoon de president van Zuid-Afrika gezien! De protesten bestonden vooral uit veel lawaai maken en protestliederen zingen. Tijdens de optocht kwamen we aan de praat met George en samen met hem zijn we uit eten geweest en later ook nog samen met zijn buurman uit geweest.

De volgende ochtend zouden we naar de Tafelberg gaan. Die was echter volledig in mist gehuld en dat betekent dus dat je geen uitzicht hebt van bovenaf. We besloten om het schema om te gooien en eerst company’s garden, castle of good hope en green market square te bezoeken. Daarna zijn we toch naar de Tafelberg gereisd aangezien het Charlottes enige keer was dat ze er nog op kon staan, aangezien zij de volgende dag al zou vertrekken naar Nederland. Het werd ons nog steeds afgeraden om naar boven te gaan, maar wij waren eigenwijs genoeg om toch te gaan. En wat een geluk! Eenmaal boven trok de mist weg en af en toe moest je even wachten tot de wolk voorbij was getrokken, maar we hadden uitzicht! En hoe! We hadden de berg bijna voor onszelf met een prachtig uitzicht over de stad. Toen het weer dichtbewolkt was, zijn we terug gegaan naar het hostel en later in de avond nog uit eten geweest.

Op zaterdagochtend heb ik Charlotte naar het vliegveld gebracht en heb ik gezwaaid alsof m’n leven er van afhing! In de middag wilde ik naar een internetcafe om daar wat dingen te regelen voor mijn visum, maar ja hoor.. powercut. Geen stroom dus geen internet en geen computer.
Alsnog op zondag geregeld wat er geregeld moest worden en dit keer ging alleen het opslaan van het reisverslag fout.. Dus dit is de tweede keer dat ik dit verhaal nu heb getypt en ik hoop van harte dat alles lukt! Vandaag ben ik aan het genieten van het heerlijke weer en alle mensen. Ik vertrek morgen uit Kaapstad, omdat ik voor mijn visum toch naar George moet. In Kaapstad kon ik geen afspraak maken aangezien ze pas half maart tijd hebben.. Nu nog op zoek naar een plekje in de hooischuur van George en dan kan ik met een gerust hart daar naartoe.

Dat was het voor nu! Een hele dikke kus voor jullie allemaal xx Marijke

• 16 Februari 2015 - 13:31

Mjuttjer:

Prachtig, wat een fantastisch verhaal
    Succes in George met je visum. en mocht je geen hooischuur kunnen vinden kan je altijd nog een boomhutje boeken.......

• 16 Februari 2015 - 14:07

Hester:

Lieve Marijke...wat genieten we toch van je avonturen..heb net je hele verhaal aan bas en tim voorgelezen...geweldig..avonturiers...
    Zal best wel even wennen zijn nu je alleen gaat reizen maar zo te horen ben je al helemaal aan het land gewend...ik had jullie wel eens op die fiets en in die grotten willen zien.
    Hier alles ok, mijn nichtje is afgelopen woensdag geopereerd en de operatie is goed gegaan
    Dacht dat je dat misschien wel even wou weten.
    We wachten met plezier op je volgende avontuur...voor nu een dikke knuffel van ons
    En geniet met volle teugen
    Liefs van hes en de rest!

• 16 Februari 2015 - 17:26

CHarlotte:

Wat is het vreemd om deze blog vanuit Nederland te lezen! Wat was het leuk he!!:D Ik mis alle leuke dingen en het lekker weer...

Hopelijk gaat het snel lukken met je visum en ga ik op deze blog nog heeeel veel fantastische verhalen van je lezen, woehoe!

Dikke knuff! (broek ... op .. hoofd :p)

• 16 Februari 2015 - 17:59

Creinieweinie:

Ha Poekoe (dat is Zuid Afrikaans voor poekie). Wat een mooi verhaal weer, lachen zeg die tafelberg, lekker voor je alleen! Even wennen dat charlotte er niet is; maar alleen ga jij het ook wel redden! Nou doe George de groeten ;). En op naar je luxe naar je dure en luxe hostel. Love jutta!

Knuffel

Bericht is getypt vanaf mijn Samsung S4 mini. Antwoorden kunnen daarom kort zijn.

• 16 Februari 2015 - 18:15

Ellen:

Wow inderdaad een groot applaus voor Charlotte!!

Verder super gaaf en erg super dat die wolken toch nog wegtrokken zodat jullie nog genoeg konden zien :D

Vanaf nu veel succes in je uppie!!

Kus xx